historiaamme

Hårologin tarina

Vuonna 1975, lähes 50 vuotta sitten, Hårologi aloitti tuotteiden valmistuksen ruotsalaisille kampaajille. Parturi-kampaaja Dietmar Plainer, joka tunnetaan kampaajamaailmassa työstään Pivot Pointin kanssa ja työstään kampaajien kouluttamisessa, tajusi, että heidän työskentelynsä tuotteet eivät olleet laadultaan odotettuja. Lisäksi tuohon aikaan ei ollut lakia tuotteiden sisällön ilmoittamisesta, mikä tarkoitti, että sinulla ei ollut tietoa tai mitä tuotteet sisältävät. Dietmar halusi muuttaa tämän ja alkoi kehittää tuotteita, joilla on huomattavasti korkeammat vaatimukset.

Kaikissa tuotteissa näet:

· Sisältöilmoitus, INCI (joka on nykyään vaatimus)
· Tuotteen pH-arvo (tärkeää terveille hiuksille ja päänahalle)
· Ainesosat, jotka ovat sopusoinnussa hiusten ja ihon rakenteen kanssa

Tärkeää oli myös käyttää korkealaatuisia luonnollisia ainesosia, jotka olisivat ympäristöystävällisiä, biohajoavia ja joita ei testata eläimillä.

Pitkällä kampaajan kokemuksellaan Dietmar tiesi, että hiukset ovat persoonallisia ja yhtä yksilöllisiä kuin sormenjälki. Tämä oivallus loi ajatuksen siitä, että tuotteet voitaisiin myös yksilöidä ja mukauttaa jokaisen yksilöllisten tarpeiden mukaan, mikä erottaa Hårologin tänäkin päivänä.

Hårologilla saat rehellisiä tuotteita, jotka on valmistettu huolellisesti Ruotsissa.

Lue lisää tuotefilosofiasta

Dietmar Plainerin tarina

D. Plainer syntyi Mattighofenissa Itävallassa. Hän on koulutukseltaan kampaaja, ja jo 18-vuotiaana hän matkusti Belgiaan, Englantiin ja Ranskaan. 20-vuotiaana hän työskenteli yhdessä suurista kosmetiikkayrityksistä ja työpaikkana oli koko maailma.

Hän tutustui myös Pivot Pointiin ja Leo Passageen, mikä muutti hänen käsitystään ammatistaan ja loi pohjan hänen pienelle unelmalleen: kampaajien opettajana toimimiselle. Luonnollisesti hän ei voinut opettaa vain muutamalle oppilaalle, joten Eurooppa ja erityisesti Skandinavia toimivat hänen luokkahuoneenaan.

Monilla matkoillaan ympäri maailmaa hän näki, kuinka kosmetiikkatuotteiden toimittajat eivät ottaneet tietoa ja tuotteidensa sisältöä vakavasti. Tuotteissa ei ollut minkäänlaista ainesosaluetteloa, ja kysyttäessä vastaukseksi sai usein, että se oli tuotetieto, jota ei julkisteta. Todellisuudessa tuotteiden sisältöä ei haluttu paljastaa, koska se ei usein ollut linjassa hiusten ja ihon rakenteen kanssa.

Samaan aikaan monet toimittajat pitivät tietämystä ongelmana; mitä enemmän kampaaja tiesi, sitä vaativampia kysymyksiä ja odotuksia tuotteille syntyi. Lisäksi kampaajia pidettiin huonoina myyjinä – niin ainakin uskottiin. Miksi siis puhua kampaajille ainesosaluetteloista, kun he eivät edes ymmärtäneet, miten myydä tuotteita asiakkaalle, joka istui tuolissa vähintään puoli tuntia? Käytännössä toimittajat halusivat pitää kampaajat sellaisessa asemassa, jossa perinteiset myyjät kontrolloivat, mitä ja miten tuotteita myytiin.

D. Plainer oli erittäin väsynyt tähän ammattiryhmän aliarvostukseen, johon hän kuului ylpeänä. Hän oli ylpeä käsityöläinen, joka hallitsi ammattinsa. Oli hienoa, että alalla oli jatkuvasti vaihtuva muoti, ja Pivot Pointin osaaminen leikkaus-, kihartamis- ja permanenttitekniikoissa teki hänestä vielä paremman kampaajan. Miksei siis myös tieto kehosta sekä hiusten fysiologisesta ja kemiallisesta koostumuksesta tekisi hänestä ja kollegoistaan entistä parempia kampaajia?

Eikö tieto tekisi kampaajasta itsevarmemman ja ylpeämmän? Ehkä kampaaja myös suosittelisi tuotteita asiakkailleen, koska hän tietäisi mitä myy ja miksi?

Vastaus oli jyrkkä KYLLÄ. Tästä syystä ja halusta nostaa kampaajien arvostusta sekä mahdollistaa palveluista paremman korvauksen saaminen, hän perusti vuonna 1975 pienen vallankumouksen Skandinavian kampaajille. Dietmar Plainer perusti HÅROLOGI-nimisen yrityksen. "Hiustiede" teki kampaajasta asiantuntijan hiusten, ihon ja ravinnon alalla; näin syntyi HÅROLOGI.